1. PROGRESS REGRESS 1968, 1971, 1987, 2007, 2008 ,2009, 2010
Meel, plakat, visualne luule ja heliluule, tekst & kirjutusmasinajoonistus
paberil & foto & tušš & serigraafia (1968) & digiprint, 2007, 100x75,5
cm.
2–9. Vanad sõbrad. Tallinn–Moskva. Juri Sobolev, Vladimir
Jankilevski, Boris žutovski, Ilja Kabakov, Erik Bulatov, Eduard
šteinberg, Vjatšeslav Koleitšuk, Vitali Patsjukov / Old Fiends –
konkreetne luule, 2001, templitrükk ajalehtedel; mõõtmed max 86x96
cm.
Need pildid on õhulised ja dünaamilised ja tundlikult intensiivsed ning
graafilised ja maalilised ja sõnalis-poeetilised – ühekorraga. Mõtlesin
oma ammustele sõpradele. Mis sellest, et nad on nüüd maailmas laiali
ja kaugel, et keegi neist teisega riidleb, mina armastan neid – või olgu
pealegi, mälestust neist! – ikka edasi.
10–161. Araabia kirjad 1–150 / Arabian letters, 2003, visuaalne ja
heliluule, masinakirjajoonistused, 2003, digitrükk paberil; 150+2 lehte, a
594x420 mm + 3 mm PVC, lamineeritud.
“Araabia kirjad” on araabia numbritega kirjutatud pildid & tekstid,
mis toimuvad vaimse, mentaalse, intellektuaalse inimelu sügavaimate
sümbolitena: tuleb ju tõdeda, et kaasaegset globaliseeruvat tsivilisatsiooni
valitseb pidev ja kasvav arvutamise vajadus. Ühtaegu on “Araabia kirjad”
tunnustus india ja araabia mineviku kõrgkultuuridele.
Mu konkreetsete luuletustega & kirjutusmasinajoonistustega on üha
kaasnemas hääl, kas ainult sisemiselt või ka väliselt kuuldav. Mõtlen
nüüd “Araabia kirjade” piltide-tekstide häälutamisele. Kuidagi nad ju
on loetavad ja ka häälega sõnutavad tekstid! Või ikkagi ei ole? Kuidas
erinevalt võiks häälutada Times New Roman numbreid Regular, Italic,
Bold, Bold Italic? Küllap käiks üle jõu igale üritajale sellele väljakutsele
adekvaatselt positiivse vastuse leidmine. Elu on ikka mittetäielik, aga
mäng võlub, innustab ja vaimustab aina.
“Araabia kirjade” tegemisel kasutasin siin-seal abiks matemaatilisi
seaduspärasusi, aga nende vahele tuli intuitiivse valiku ja otsustamise
käänukohtasid nii palju, et ma neid mälus kokku ei jõua arvutada. Seal
reas leidub kümneid teoseid, mida taas vaadates võin õhata imestamist:
nad on ka üksiti üsna täiuslikud minu meelest! Selle “kirjade” teekonna
tõusude ja languste ja tõusude ja languste, õigeima rännakuraja
otsimise ja leidmise lõpetuseks tabasin juba kohe-kohe sulguvast
kujunditega jutustavast süsteemist üllatusliku väljapääsu, krutski, muige,
naeratuse, õnneliku lõpu (111) - veidi lihtlabaseltki spordi võidusõitude
lõpetamise ruudulipu kuju aimava, aga selle žestiga elu muudesse
toimumistesse juhtiva ning uute mängude ilu ja võlu tõotava kutsega. Nii
on digitrükid “Araabia kirjad 1-150” piltide jada, ka muinasjutt, romaan,
sümfoonia ja mõnda veel.
Muidugi on ilmselge, et “Araabia kirjad” on üsna kaugel sõduri
või luuraja või ärijuhi argistest realistlikest kirjadest. Seal on üsna
subtiilsed pildid & tekstid, millega vaataja-lugeja võib suhtestada
oma ambivalentseid tajusid ja intellektuaalse tõlgendamise võimalusi.
Võibolla esituvad seal lugejatele-vaatajatele siis ühtaegu nende oma
kujutlused ärilistest või militaarsetest arvepidamistest või salakirjas
kirjutatud teateist või teadusliku uurimuse protokollidest või lihtsalt
reaalsusest, mida me õieti ei tunne, vaid alles adume.
162–197. meelepuud 1–34 / mindtrees, visuaalse ja heliluule poeem,
tekstid & masinakirjajoonistused, 2003, digiprint paberil; 34+2 lehte, a
420x240 mm + 3 mm PVC, lamineeritud.
Loodan, et keeletundlikud vaatajad-lugejad resoneerivad mu
piltidega&tekstidega oma eriliselt hõrku poeesiatunnetust, häälutades
sõnu, lugedes neid edaspidi ja tagurpidi, tagurpidi ja edaspidi. Võibolla
juhtub, et muinasjutulistena näivate puude kujud kasvavad visuaalselt
vormitundlike inimeste mediteerimise kaemuste üsna müstilisteks
piiritähisteks.
198. TAHAN VÄÄRILISEMALT KOHATA VÄÄRIKAMAT EESTI
VABARIIKI, visuaalne ja heliluule, masinakirjajoonistus & tekstpilt,
2008, digitrükk matil kilel + 5 mm PVC, 1150x2437 mm.
199. I WANT IN A MORE DIGNIFIED MANNER TO MEET A
MORE DIGNIFIED REPUBLIC OF ESTONIA, visuaalne ja heliluule,
masinakirjajoonistus & tekstpilt, 2008, digitrükk matil kilel + 5 mm PVC,
1150x2437 mm.
200–239. How do you do 1–40, visuaalne ja heliluule,
masinakirjajoonistus & tekstpilt, 2008, digitrükk matil kilel + 3 mm PVC,
kokku 40 tahvlit, a 250x626 mm.
NB! Aimatavalt võib piltide-tekstide 198–239 teema tunduda Eesti
inimesele / eestlasele eriti eksistentsiaalsena ja ta tõenäoliselt peegeldab
Eesti toimumist nii sise- kui ka välispoliitiliselt.
240–254. “Aknad ja maastikud” / Windows and Landscapes, valiksari 1,
1991, 15 serigraafiat paberil, a 534x290 mm.
Promo:
AKNAD JA MAASTIKUD
WINDOWS AND LANDSCAPES
1986–1992, isamaateemaline serigraafiasari, milles kunstiliste
kujunditena on kasustatud Eesti kontuurkaarti, arhetüüpseid maailma
ja inimelu sümboleid ning tänapäeva resoneerivat konstruktiivset
kujundikeelt.
Valiksarjades: 15 pilti, mõõtmetega á 53,4x29,0 cm; 3x15 pilti á
59,0x29,0 cm; 9 pilti á 160,0x100,0 cm; 5 pilti á 160x90,0 cm; 10 pilti á
180,0x90,0 cm.
– ajakirja Looming preemia, 1987;
– Eesti NSV Kunstnike Liidu graafikakunsti aastapreemia 1988;
– Eesti Kunstnike Liidu Kristjan Raua nimeline kunsti aastapreemia
1989;
– Reklamteknik AB kunstipreemia 1989, Malmö, Rootsi;
– Verannemann’i kunstipreemia, 1993, Belgia;
– Eesti Teaduste Akadeemia Eduard Viiralti nimeline kunstipreemia
1989;
– Tallinna graafikatriennaali diplom 1989, Eesti…;
– sarja Aknad ja maastikud serigraafiapilte on paljudes tuntud
kunstikogudes, näiteks:
Louisiana Modern Art Muuseumis*, Taani; Pompidou Keskuses**,
Pariis, Prantsusmaa; KIASMAs, Helsingi, Soome; Ludwigi Muuseumis,
Köln, Saksamaa; Ameerika Ühendriikide Senatis***, Washington;
Columbia Ülikoolis****, New York City, USA...
* Eesti Televisioonis kavatseti 1991. aastal teha filmi Euroopa suurimast
modernkunsti muuseumist – Louisiana Modern Art Muuseumist – ja
ühtaegu osaleda Taani kuninganna 50-ndal sünnipäeval.
ETV-l polnud maksmiseks valuutaraha ja seepärast küsiti taanlastelt,
kas võiks saada luba filmimiseks eesti kunstiga makstes? Louisiana
muuseum nõustus filmimise loa maksuna aktsepteerima Raul Meele
kunsti. Seejärel soovis ETV selleks ja lisaks kingituseks kuningannale
osta minult graafikateoseid, kuid sel ajal veel käibel olnud nõukogude
rublasidki jätkunuks neil vaid sümboolseks tasuks. Loomulikult soovisin,
et mind esindaksid valitud tippteosed, seepärast andsin kingitusena
Louisiana MAM jaoks viis serigraafiat – “Aknad ja maastikud 109, 114,
116, 117, 119” (á 180x90 cm, 1991) – ja Taani kuningannale kinkimiseks
– serigraafia “Aknad ja maastikud 115” (180x90 cm, 1991).
**1993. aastal kinkis üks eraannetaja Pompidou Keskusele minult ostetud
serigraafiate mapi. 15 pilti, mõõtmetega á 53,4x29,0 cm; mulle tuli muuseumilt
vastav teade. Seda käsitleti erakordse sündmusena, kuna tavaliselt Pompidou keskus
trükigraafikakunsti ei kogu.
***Juuni algul, 1990. aastal, käis USA senaator Di Centa visiidil Eestis.
Eesti pool tegi sel puhul tähtsa kingituse. Mind informeeriti, et USA-st olevat esitatud
nõuded tolle kingituse kohta: valitud kunstnik ja isegi osutatud konkreetne teos,
mida sooviti vastu võtta “kingitusena eesti rahvalt ja Eesti riigilt USA Senatile”. See
sündmus tähendas näitlikult, et Eesti Vabariigi taasiseseisvumine oli USA kõrgeima
võimu poolt positiivselt otsustatud.
USA Senat sai kingituseks mu serigraafia “Aknad ja maastikud V/72”.
Senaator lubas, et “see kunstiteos esindab eesti rahvast ja Eesti riiki USA
Senatis väärikal kohal – üsna peasaali peaukse kõrval”.
****8.05.–20.06.1992. a. toimus USA-s Sewickley’s galeriis “International
Images, ltd.” mu isiknäitus “Windows on Estonia”, kus Elena Kornetchuk esitas
serigraafiaid “Aknad ja maastikud”.
Üsna sel ajal oli mu kunstil palju tähtsam sündmus New York City’s
Columbia Ülikoolis, mille lõpetajaist tähelepandavalt paljud on pälvinud
Nobeli preemia või jõudnud riigi kõrgemasse juhtkonda. – Columbia
Ülikool ostis 2 mu serigraafiat: “Aknad ja maastikud II/66” ja “Aknad
ja maastikud V/72” ( 160x100 cm, 1989). Kumbki pilt raamiti
suurde terasraami (3x2 meetrit) ja nende ekspositsiooni juurde kinnitati
asjakohase informatsiooniga A4 formaadis vasktahvlid. Seda sündmust
pühitses väga rikaste mõjuisikute seltskond 4 tundi NY ühes eliitgaleriis,
kus sel puhul esitati veel 10 mu serigraafiapilti.
NB! Kõigist Pärnus esitatavatest Raul Meele teostest (256 ühikut) on
varem Eestis avalikult näidatud 47 ühikut:
1. PROGRESS RE GRESS 1968, 1971, 1987, 2007, 2008 ,2009, 2010
Meel – Tallinna Graafikatriennaalil, 2008;
2. Vanad sõbrad. Tallinn–Moskva. Vladimir Jankilevski, Ilja
Kabakov, Erik Bulatov, Eduard šteinberg – graafikute rühmanäitusel
Draakoni galeriis, 2001;
3. TAHAN VÄÄRILISEMALT KOHATA VÄÄRIKAMAT EESTI
VABARIIKI – näitusel “Valiku Vabadus”, Tallinna Kunstihoones, 2008;
4. I WANT IN A MORE DIGNIFIED MANNER TO MEET A MORE
DIGNIFIED REPUBLIC OF ESTONIA – näitusel “Valiku Vabadus”,
Tallinna Kunstihoones, 2008;
5. How do you do 1–40 – näitusel “Valiku Vabadus”, Tallinna
Kunstihoones, 2008.