Eksperimentaalne instrumentaarium
Pärnu linnagalerii 2011
Interaktiivsed masin-installatsioonid, mis sisaldavad endas uusi ja ümbertöödelduid futuristlikke muusikainstrumente ning mis vajavad inimese füüsilist osalust toimimiseks. Näitusekülastajatel on võimalus asetada end helikunstniku rolli ja komponeerida spontaanseid muusikapalasid. Installatsioonid erinevad oma väljanägemiselt ja funktsioonilt tavapärastest muusikainstrumentidest ja loovad paralleelselt uusi visuaalseid kujundeid. |
____________________________________________________
"Abcedarium" Ystad Konstmuseum, Sweden 2009
I RoomFive på 2:a våningen visas installationer och videoperformance av den estniska konstnären Taje Tross. Utställningen har fått en titel efter ett av hennes verk ABCEDARIUM som är en flygel förvandlad från sin ursprungliga klassiska tillstånd till en slags verbal robot. Liksom i hennes andra installationer krävs det mänsklig beröring för att aktivera dem. Det finns en ständig kroppslig närvaro i Tross konst som på ett eller annat sätt kommunicerar med betraktaren. Det kan vara hon själv som utför en performance. Hennes installationer innehåller gärna objekt som föreställer kroppsliga organ. Hennes konst är aktiv, den rör sig, pulserar och vibrerar som ett slags metafor för livet som kräver sin puls och tiden som aldrig står stilla. Taje Tross har tidigare besökt Ystads konstmuseum med sin performancegrupp NON GRATA. |
____________________________________________________
"Abcedarium" Pärnu kunstnike maja 2008
Rääkiv klaver ja hajuv tort Näitusele on pealkirja andnud samanimeline interaktiivne objekt, mis laiub keset galeriihämarust. Ta näeb välja nagu tiibklaver ja paljuski ta seda ka on. Ainult et muusikahelide asemel kostavad klahvivajutusel häälikud.
Kunst kuubis Kui Abcedariumi-nimelisel klaveril võivad kõik vaatajad mängida, siis Trossi ülejäänud tööd on rohkem passiivseks vaatamiseks. «Valge kuup» on videoinstallatsioon, mida saab jälgida olenevalt vaataja kasvust rohkem või vähem kummardudes läbi uksesilma. Avaneb vaatepilt väiksemast valgest kuubist, mis inimjalgel suurema valge kuubi sees ringi kakerdab, põrgates pidevalt vastu seinu.
Lusikas ja tort Üks võimalus seda võõrandumist pidurdada on performance’ikunst, kus kunstnik on ise osa teosest, nagu ka publik. Trossi loomingu mahukaim osa on kindlasti seotud performance’iga, seda peamiselt Nongrata grupi koosseisus.
02.12.2008 Postimees Siram |
Taje Tross paneb klaveri kõnelema
“Näituse avamisel küsis üks külastaja, kus näitus on, sest oli harjumuspäraselt eeldanud, et “kunst” on pilt ja ripub seinal,” räägib noor Pärnus tegutsev kunstnik Taje Tross, kes avas äsja Pärnu kunstnike maja galeriis isikunäituse. Tross esitab audiovisuaalset tegevuskunsti, olles ise ühtlasi videoetenduse peategelane. Näha võib episoodi valges kuubis, mis väljendab loojanatuuri eneseotsinguid kunstimaailmas ja ühiskonnas ning sünnipäevatordi söömist.
|
____________________________________________________
"Konserveeritud performance"
Kilpkonna galerii, Viljandi 2002
Taje Tross (s. 1978) on üks neist kunstnikest, kelle kuulsus on võõrail mail suurem kui omal. See asjaolu võib olla tingitud koostegutsemisest Non Grataga, milline eelistab enamasti jääda anonüümseks. Nii ka Taje ise - paljudel tema aktsioonidest pole olnud tunnistajaid ega publikut. Vajadusest kuidagi siiski toimepandu olemasolus teisi veenda (ja ehk isegi veenduda)ilmselt ongi antud näitus inspireeritud: näha saab videot, kaadreid ja järelejäänud materjale tema performance'itest erinevais maailma paigus. Taje Trossi looming räägib tavaliselt inimesest, kes püüab end ümbritsevas maailmas kuidagi määratleda. Selleks uurib ta asju, mis teda ümbritsevad ning oma keha, milles ta ise sisaldub, samuti eksperimenteerib ta asjade ning keha kokkupuutel tekkivate protsessidega. Mari Sobolev |
____________________________________________________
"StillLife" Haapsalu linnagalerii 2001
Konserveeritud performance
Taje Trossi näitus " Stilllife" Haapsalu Linnagaleriis annab põgusa ülevaate tema osalusel toimunud performancedest. Esitades seda kunstiliiki fotoseeriana tekitab kunstnik peegelduste jada, kus seotud mitu erinevat, teineteist tegelikult välistavat kunstivormi. Performance, mis eeldab hetke ajel tegutsemist ja peaks sattuma teravasse konflikti selle dokumenteerimisega on siin pakitud galeriis esitatavasse vormi. Mustvalgetest fotokoopiatest loodud installatsioon on esteetiline (plussmärgiga) ja vaadatav, rikkumata kuidagi tavapärast ettekujutlust "galeriikunstist". Kas see on halb, või kui tsiteerida Taje kaaslinlast, kas nii on ilus? Minu meelest on küll. Meediatevaheline transformatsioon on alati huvipakkuv ja kui "idee" läbib vaatajani jõudes mitmed takistused, konserveerudes lõpuks millekski just selles keskkonnas vaadeldavaks, võib see õõvastust tekitada ehk ainult "rokkivatele" friikidele, kelle jaoks kompromissikeeld tuleks lisada üheteistkümnendaks käsuks. Kunstisündmuse transformeerumine toimub nagunii kohe, kui ta jõuab vaatajani. Nähtuse toime sõltub juba viimase intellektuaalsest valmisolekust otsida kontakti talle pakutavaga. Näituse nimetus, vaikelu, töötab vihjena. Esteetilisele vormile, mille loob läbimõeldud kujundus, vastandub juba mitte nii kaunis sisu. Kuna ei ole võimalik jälgida kogu etendust, siis peab oma töö tegema juhuslike kaadrite rida, mis edastab jutustuse kummalisest tegevusest. Üksikud fotopaljundused ei ole näiliselt valitud kompositsiooniga. Need vahelduvad ja tekitavad segadust. Aegajalt tekib illusioon liikumisest, samas leiame staatilise ja kauni pinnajaotuse. Ma ei pea end asjatundjaks performance alal, aga siiski edastab installatsioon tervikuna mingeid võnkeid, mis ehk on sarnased sellega, mida võiks tunda "elus" sündmust jälgides. Kui need on vaatajatele suunatud. Paljud sedalaadi üritused on määratud väid asjaosalistele endile.
|
____________________________________________________________________________________________________
"Naiste näitus" Pärnu uue kunsti muuseum 2000
Näitusel osalesid:
Katrin Kosenkranius, Elo Uibokand, Asta Isak, Taje Tross, Merle Eirand, Dolores, Pusa
Academia Non Grata esimesed diplomandid
|